Introducere

Ca orice alta afacere, si investitia intr-o spalatorie self service apare initial ca o idee derivata din ipoteza ca serviciul self wash este unul care genereaza venituri relevante cu investitii mici si costuri de operare reduse.

In prezent, pentru ca apare tot mai des in viata noastra cotidiana, o spalatorie self service, trebuie analizata nu doar la nivel de investitie initiala ci are nevoie de calcule mai aprofundate, care sa puna accentul pe costurile operationale si rentabilitatea constanta fara sinapse.

Ce este rentabilitatea si de ce este importanta

Definirea rentabilitatii

Rentabilitatea apare ca rezultat pozitiv al raportului dintre profitul net si costurile cu care acesta este obtinut. Cu cat profitul net este mai mare cu atat rentabilitatea investitiei este mai mare, pentru ca inseamna ca valorile investite au generat castiguri substantiale ce permit amortizarea investitiei in ritm mai accelerat.

De ce este importanta o rentabilitate ridicata – pentru ca determina inca de la inceput volumul investitiei, gradul de risc al acesteia, perioada de recuperare a investitiei, complexitatea resurselor necesare, atat initial cat si in exploatare, factorii de influenta.

Factorii cheie in evaluarea rentabilitatii

Acest indicator de performanta a unei investitii are doua capitole in calitate de cauza si efect: nivelul investitiei si nivelul profitului net obtinut. Astfel, factorii cheie pe care se bazeaza calculul rentabilitatii sunt: pe de o parte suma investita initial si pe de alta parte diferenta neta intre veniturile realizate si totalul costurilor (fixe, operationale, financiare) rezultate din exploatare intr-un exercitiu financiar.

Pasii pentru evaluarea rentabilitatii unei spalatorii auto

In cazul unei investitii intr-o spalatorie self service, indiferent de suma disponibila pentru investitie, este bine de determinat de la inceput potentialul locatiei unde se doreste investitia.

Din momentul in care determinam numarul de spalari sau numarul de fise de spalare este bine sa stim o ciclicitate a businessului la nivel de detaliu plecand de la cate spalari se fac lunar / saptamanal / zilnic – si de ce nu chiar pe intervale de ora pentru ca astfel nu vom fi pusi in situatia de a dimensiona gresit numarul de boxe / piste de spalare ci vom estima media necesara de spatii de spalare care sa nu fie inutile sau in plus atunci cand sunt masini mai putine dar nici subdimensionate in zilele de weekend de exemplu cand numarul de clienti creste. Tot in determinarea veniturilor joaca un rol important si nivelul preturilor care le vom practica si bineineteles cu ce costuri vom putea sa oferim aceste servicii de curatare.

Nu este suficient sa ne oprim doar la costurile strict legate de procesul de spalare (utilitati – apa, electricitate, chimicale) pentru ca tot costuri operationale sunt si costurile de mentenanta, costurile de marketing, costurile cu vidanja, costurile cu contractul de colaborare pentru personal.

 Analiza costurilor initiale

Costurile intiale (investitia intr-o spalatorie auto) iau in calcul in primu rand terenul pe care se face investitia (daca se achizitioneaza sau inchiriaza), costurile de obtinere a avizelor si autorizatiei (proiectarea, arhitectul, precum si documentatia aferenta). Dupa obtinerea autorizatiei de construire apar costurile directe ale investitiei in spalatoria self service: bazinele si traseele subterane, conexiunile la utilitati, platforma de spalare, structura exterioara, echipamentele. Bineineteles ca modelul de business poate sa fie diferit in sensul ca se poate face investitia si din bugetul propriu si din surse de finantare externe (banci sau leasing) in conditiile in care exista deja o firma care sa fi inregistrat un istoric financiar pozitiv care sa califice compania spre alte surse de finantare.

Nu exista o suma fixa / boxa de spalare pentru ca apar multe variabile in calcul: unde este palsat terenul, pentru cate boxe se fac lucrarile civile sub cota zero, ce tip de structura se alege – galvanizata, din inox, cu pereti din panouri sandwich sau geam securizat, ce configuratie dorim sa aiba echipamentele.

Estimarea veniturilor

La o spalatorie self service, determinarea nivelului de venituri depinde de multi factori atat de natura generala cat si specifica locatiei. La modul general conteaza de exemplu numarul de masini disponibile pe o raza de condus masina de 10 minute fata de spalatorie, statistici referitoare la numarul de masini la mia de locuitori, puterea de cumparare a zonei. In mod specific, tot pentru determinarea potentialului si a veniturilor trebuie avut in calcul tipologia zonei: rezidentiala, sau cu zone comerciale in apropiere, nivelul de trafic. Nu in ultimul rand, tot din punct de vedere comercial, trebuie stiut ce servicii / dotari similare exista deja in zona: se utilizeaza fise de spalatorie auto, concurenta are carduri de fidelitate cu reduceri, ce etape de spalare self service sunt disponibile si la ce pret. De aici se determina practic si nivelul investitiei in echipamente si alegerea pozitionarii in zona – o investitie redusa care sa permita preturi mai mici si care ulterior sa poata avea o configuratie imbunatatita sau o investitie care sa fie superioara in echipamente de spalatorie self wash care sa aduca plus valoare serviciilor noastre si implicit un pret unitar mai mare de vanzare.

Indicatorii de performanta

Atunci cand se discuta despre o investitie in spalatorie self service se pleaca uneori de la conceptul insuficient ca investitia sa fie mica pentru ca si pretul serviciului este mic. In viata reala insa, investitia optima in echipamente de spalare self service este atunci cand acestea functioneaza pe o perioada indelungata de timp fara a se defecta sau fara a avea interventii tehnice care sa conduca la perioade de timp in care spalatoria sa nu functioneze. De cele mai multe ori investitia redusa in echipamente conduce la defectiuni repetate care, pana la urma indeparteaza clientii finali, indiferent de cat de bine este plasata spalatoria. De asemenea, o structura exterioara care sa nu fie in armonie cu tehnologia noua, sau care sa nu fie intretinuta si care se degradeaza in timp scurt, creeaza o imagine care il determina pe client nici sa nu testeze serviciile.

In consecinta indicatorii de performanta se bazeaza pe costuri eficiente de exploatare prin consum redus de chimicale, apa, electricitate, revizii sau interventii tehnice putine, disponibilitate completa si de calitate a tuturor serviciilor pe toata perioada functionarii spalatoriei. Acesti factori pot conduce ulterior si la situatia in care sa ne putem filtra clientii prin preturi mai ridicate pentru ca, scopul unei spalatorii self service nu este sa spele mult si ieftin, ci sa spele cu un adaos mai mare pentru cel care presteaza serviciul. Pretul mic poate conduce la un numar mare de clienti insa daca rata profitului / spalare este mica nu ne mai raman bani si pentru alte costuri de exploatare – vidanjare, salarii, consumabile ce trebuie schimbate preventiv.

 

Analiza break-even

Situatia minima de business luata in calcul este cea in care nivelul tuturor costurilor (fixe, opertionale, financiare) este egal cu nivelul veniturilor inregistrate. Pentru ca macar acest lucru sa se intample in mod constant, este nevoie de cunoasterea buna a business-ului si in special de ciclicitatea nivelurilor de costuri si venituri – pentru ca in fiecare luna exista o anumita evolutie a unei spalatorii self service (cum ar fi, de exemplu pe timpul verii cand in orasele mari, numarul de spalari scade pentru ca este perioada concediilor si nu sunt clienti in oras). In acelasi timp insa in orasele ce sunt destinatie turistica de exemplu exact in aceasta perioada, numarul de servicii vandute poate creste pentru ca exista un aport de extra clienti din afara localitatilor.

Este necesar sa stim in avans ce masuri sa luam ca macar nivelul de venituri care sa acopere costurile fixe (salarii, chirii, leasing) sa fie acoperite si – mai precis cel mai util este sa stim cat din profitul operational inregistrat este acoperitor pentru aceste costuri (cat este necesar sa spalam pentru a plati cheltuielile fixe din profitul inregistrat).

Concluzii

Rentabilitatea unei investitii intr-o spalatorie self service nu este un indicator ce se determina pe parcursul evolutiei acesteia, este un indicator ce trebuie determinat cat mai bine inca de la inceput in functie de factori generali si specifici care determina atat investitia initiala cat si nivelul de costuri si venituri operationale.

Noi, la Prowash credem cu tarie in investitia in echipamente de spalatorie self service care isi arata rentabilitatea in mod constant si pe termen lung prin eficienta consumurilor si fiabilitatea crescuta ce conduce la reducerea costurilor de exploatare si permite o baza de plecare stabila plecand de la echipamentele produse in Germania de WashTec.

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *